(6) Torben Ribe

PIMP MY HORIZON

October 26 – November 25 2006

Opening reception, Thursday October 26, kl. 17-20

 

PRESSEMEDDELSE

Tekst af Ferdinand Ahm Krag

 

LIR MIT BILLEDE

Udstillingen ’Pimp my horizon’ er Torben Ribes første soloudstilling i galleriet. Udstillingen består af en stor mængde malerier og en mindre mængde skulpturer. Forlæggene til Ribes mange malerier og skulpturer kommer fra populærkulturen såvel som kunsthistorien, men fællesnævneren – det man kunne kalde Ribes arbejdsmetode – er en twisted indholdsmæssig tømning, der løfter de mange forskelligartede visuelle udtryk ind i en enten abstrakt eller konkretistisk kunstnerisk sfære. Herfra lirer og leger Torben Ribe med sit visuelle materiale. Formel og eksperimentel nysgerrighed går hånd i hånd med vrængende ironi, gakket dadaistisk humor, absurd materialeanvendelse og en helt igennem stenet underfundighed, som det eksempelvis kommer til udtryk i billedet af en konstruktivistisk spegepølse eller en gigantisk muggen skive rugbrød.

 

NØGEN FROKOST

Alt er billede. Alt er konsumption. Abstrakt kunst og konkretistisk mad støder sammen på udstillingen ’Pimp my horizon’. Det er i og for sig en meget alvorlig og eksistentiel problematik, som Ribe udfolder med sine værker. Også selvom det er sjovt på den totalt knaldede facon. Alt er billede. Også rugbrødet på morgenbordet og havregrynet i skålen, der rasler ud af Davregrynspakken, der prydes af Sikker Hansens tegning af to danske havregrynsbørn. Vi kigger på morgenmadens idylliske, poppede, lirede eller smagløse indpakning, mens vi spiser, sluger, æder og fordøjer indholdet. Billede vs. ædelse. Form vs. indhold. Radioen skriger om kap med uret. For sådan er morgentimen, hvor alt skal nås i en fart. Indtag! Indtag! Men i særlige kunstneriske øjeblikke stopper vi op. Der er her tale om ’et stivnet øjeblik, hvor enhver ser, hvad der er for enden af hver eneste gaffel’, som William Burroughs skriver i romanen ’Nøgen frokost’. Konsumptionshandlingen stivner og bliver et still-billede. Men et billede på hvad? Ja, på én selv. På konsumptionen af en selv. Man ædes op indefra, man fodres ihjel, man fortæres. I sidste instans af livet selv. Deri består det groteske. Også i Ribes værker. Man er et stykke spegepølse med udløbsdato. Erkender man det, da stopper man for en stund med at indtage. For trods alt spiser man ikke sig selv. Konsumptionens grænse er nået. Hvad gør man så? Man stiller rugbrødet over i hjørnet og ladet det mugne op. Man siger ’Æd dig selv mad! Jeg gider i hvert fald ikke mere’. Akut visuel forstoppelse. Overfodring. Og så skal det hele jo ud og helst væk fra én selv. Bulimi eller lavement? Vælg selv. Men kunstneren gør altid noget andet. Han giver verden tilbage i form af billeder. Og for kunstneren Torben Ribe strømmer billederne ud af begge hænder. Formelt set alvorlige billeder, men sammenstillingerne er altid lirede, groteske og til tider decideret pjankede. De er lækre, men alligevel ikke lige til at konsumere. Det bevidst overgjorte rent visuelt yder en modstand hos beskueren. Kunstneren Torben Ribe synes at være bevidst om, at alt god kunst tangerer dårlig smag. For det er lige præcis i den dårlige smag, at vi bliver bevidste om egen konsumptionshandling.

 

NØGEN KUNSTNER

På et billede ser vi en næsten nøgen Torben Ribe (kunstneren har dog udvist den anstændighed at tage en cowboyhat på!) posere i et underskønt landskab med udsigt ud over den sø, der gemmer på den amerikanske land-art kunstner Robert Smithsons mest berømte værk, nemlig Spiral Jetty. Denne ophøjede gestus må ses som en opfordring til beskueren: Lad selvhøjtideligheden falde, servér en nøgen frokost. Og alskens lirede horisonter vil åbne sig op. Vel mødt på Bendixen Contemporary Art.

 

Torben Ribe er nyuddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi. Hans værker er senest blevet vist på Museet for Samtidskunst, Gammel Strand og Galleri Nicolai Wallner i København. Hans værker kan også ses på udstillingen “Exportable Goods – contemporary art from Denmark and abroad” som vises ved Vienna’s Krinzinger Projekte i Gallerie Krinzinger, d. 17. Oktober 2006 – 17. Februar, 2007.

 

*****

 

FOR IMMEDIATE RELEASE:

bendixen contemporary art is pleased to announce and exhibition of new work by Danish artist Torben Ribe. In his first solo exhibition at the gallery, Ribe will present paintings along with a selection of sculpture works. Though Ribe’s point of departure often lies in popular culture and art history, Ribe nonetheless effectively empties this content into either an abstract or concrete artistic sphere by playing with and teasing his visual material. Formal and experimental curiosity goes hand in hand with a sneering and subtle irony, Dadaistic humor, and an absurd use of materials, as in his constructivist versions of traditional Danish salamis and giant slices of moldy bread.

 

In ‘Pimp my Horizon’, Ribe melds image and consumption, therein vociferously revealing an existential problematic of a portrait of one’s own self-consumption. The viewer becomes tantamount to a piece of salami with an expiration date, and in so doing becomes aware of the very boundaries of consumption. Ribe clearly acknowledges that good art necessarily borders on bad taste, as it is precisely within the realm of bad taste that we become conscious of our own patterns of consumption. His trademark satirical style can be seen on this exhibition’s invitation, which exposes a nearly nude Torben Ribe (albeit in a cowboy hat) posing in a magnificent landscape with a view over the lake that is home to the American Land Art master Robert Smithson’s most famous work, Spiral Jetty.

 

Torben Ribe is a recent graduate of the Royal Danish Academy of Art. His work was recently shown at Roskikde’s Museet for Samtidskunst, Gammel Strand and Galleri Nicolai Wallner in Copenhagen. His work will also be featured in the exhibition “Exportable Goods – contemporary art from Denmark and abroad” at Vienna’s Krinzinger Projekte (Galerie Krinzinger, November 17, 2006 – February 17, 2007).